Wachttijden

Verwijzing
Om u aan te melden voor generalistische basiszorg of specialistische zorg heeft u een verwijsbrief nodig van uw huisarts. Hieronder vindt u meer informatie over de wachttijden en het verloop van de aanmelding.

VOLWASSENEN SGGZ

Direct na binnenkomst van uw verwijsbrief voor de specialistische zorg plannen we met u een telefonische screening in. Deze screening vindt bij voorkeur binnen enkele weken plaats. Aan de hand van de informatie die u ons in de telefonische screening geeft, kiezen wij de behandelaar die het beste aansluit op de door u geschetste problematiek. Indien u zelf voorkeur heeft voor een behandelaar kunt u dat uiteraard aangeven. U wordt dan bij die behandelaar ingepland. De wachttijd is onder andere afhankelijk van de beschikbaarheid van de behandelaar.

Houd er rekening mee dat er bovenop de wachttijd die wij hieronder op onze website noemen, extra wachttijd kan zijn door de zorgverzekeraar waar u verzekerd bent. Dit komt door de budgetafspraken met de betreffende zorgverzekeraars, ook wel “budgetplafonds” genoemd.

Zorgverzekeraars maken jaarlijks afspraken met zorgaanbieders over hoeveel zorg gedeclareerd mag worden. Als dit maximale bedrag bij uw zorgverzekeraar bereikt is of wordt, kunnen we tijdelijk geen intakes plannen voor cliënten die bij die verzekeraar verzekerd zijn. Dit kan betekenen dat u langer moet wachten. Per verzekeraar kunnen de wachttijden daarom verschillen.De actuele wachttijden zijn als volgt:

  • Amersfoort: minimaal 12 maanden
  • Nieuwegein: minimaal 12 maanden
  • Utrecht: minimaal 12 maanden

De wachttijden zijn onder voorbehoud en zijn geactualiseerd op 19 juni 2025.

VOLWASSENEN GBGGZ

Voor de generalistische basiszorg verschilt de gemiddelde wachttijd per locatie. De wachttijden zijn op dit moment als volgt:

  • Amersfoort: 10 – 12 weken
  • Nieuwegein: 12 – 14 weken
  • Utrecht: 10 – 12 weken

De wachttijden zijn onder voorbehoud en zijn geactualiseerd op 19 juni 2025.

Zowel voor SGGZ als de GBGGZ geldt dat de behandeling direct na de intake start. Er zit geen wachttijd tussen de intake en de behandeling.

Wachtlijstbemiddeling

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, danwel wanneer u verzekerd bent bij een verzekeraar waarvoor wij momenteel een aanmeldstop kennen, kunt u altijd contact opnemen met ons. Ook kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).

Kind & Jeugd

Direct na binnenkomst van de verwijsbrief van uw kind plannen we met u of uw kind (vanaf een zekere leeftijd) een telefonische intake in. Deze intake vindt bij voorkeur binnen enkele weken plaats. Aan de hand van de informatie uit het telefonisch intakegesprek, kiezen wij de behandelaar die het beste aansluit op de problematiek van uw kind. Indien u zelf en/of uw kind voorkeur heeft voor een behandelaar kunt u dat uiteraard aangeven.

De wachttijden zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van de behandelaar. De wachttijden tussen de aanmelding en het intakegesprek verschillen per locatie en zijn als volgt:

  • Almere: ongeveer 2 – 4 weken
  • Amersfoort: ongeveer 4 weken
  • Bilthoven: ongeveer 10 – 14 weken
  • Harderwijk: ongeveer 6 weken
  • Hilversum: ongeveer 16 – 20 weken
  • Nieuwegein: ongeveer 10 – 14 weken
  • Utrecht: ongeveer 10 – 14 weken
  • Woerden: ongeveer 6 – 10 weken
  • Gender: 26 weken

Voor onze sectie Infant Mental Health (kinderen 0-6 jaar) bedraagt de wachttijd voor alle vestigingen ongeveer 4 weken.

De genoemde wachttijden zijn onder voorbehoud en zijn geactualiseerd op 19 juni 2025.

De behandeling start direct na de intake. Er zit geen wachttijd tussen de intake en de behandeling.